Ο ΠΟΥΤΙΝ Ο ΛΑΚΩΝΙΚΟΣ ΚΟΛΠΟΣ ΚΑΙ Η ΕΞΑΓΩΓΗ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ

 

 

Η navtex έχει ισχύ από 1 έως 9 Μαΐου.  Δεσμεύει την περιοχή του Λακωνικού Κόλπου που συμπίπτει με Διεθνή ύδατα για ασκήσεις του Πολεμικού Ναυτικού. Έτσι η συγκεκριμένη περιοχή κλείνει την πρόσβαση στα εμπορικά πλοία για το διάστημα που η navtex είναι σε ισχύ.

Ο Λακωνικός Κόλπος έμεινε εκτός της επέκτασης των χωρικών υδάτων στα 12 ναυτικά μίλια, που έγινε στο Ιόνιο μέχρι το Ακρωτήριο Ταίναρο το 2021. Ως εκ τούτου η Ελλάδα ασκεί κυριαρχία έως τα έξι ναυτικά μίλια. Οι Ελληνικές Αρχές, δεν μπορούν να πραγματοποιήσουν κανένα έλεγχο ή νηοψία σε εμπορικά πλοία, πέραν των έξι ναυτικών μιλίων, εκτός και αν αυτά πλέουν υπό Ελληνική σημαία.

Υπό αυτές τις προϋποθέσεις ο Λακωνικός Κόλπος έχει εξελιχθεί σε ένα σημαντικό κόμβο όσον αφορά το <<ξέπλυμα>> Ρωσικού πετρελαίου, μετά την επιβολή των κυρώσεων στη Μόσχα, που ακολούθησαν τη Ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.

Το θέμα της μεταφόρτωσης του ρωσικού πετρελαίου σε πλοία που δεν υπόκεινται στις κυρώσεις της Δύσης απέναντι στη Ρωσία, στην περιοχή του Λακωνικού Κόλπου, που εδώ και δύο χρόνια έχει γίνει ρουτίνα, έχει αναδειχθεί σε σειρά ρεπορτάζ διεθνών ΜΜΕ, όπως το Bloomberg.

Το ρεπορτάζ  του iliaoikonomia, αναφέρεται στη συγκεκριμένα περιοχή, που είχε αναδειχθεί σε μία <<τρύπα>> στις δυτικές κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας. Πετρελαιοφόρα μεγάλης ηλικίας, μη ταυτοποιήσιμης ιδιοκτησίας και ύποπτης σημαίας δένουν το ένα δίπλα στο άλλο προκειμένου να μεταφορτώσουν Ρωσικό πετρέλαιο.  

Δημοσιογράφοι του Bloomberg βρέθηκαν τον Σεπτέμβριο του 2023 στην περιοχή του Λακωνικού Κόλπου, παρακολουθώντας δύο πετρελαιοφόρα <<με σκουριασμένα κύτη και αθροιστική ηλικία 57 ετών>>, να μεταφορτώνουν πετρέλαιο. Η ταυτότητα των πλοιοκτητών και της εμπλεκόμενης ασφαλιστικής εταιρείας είναι άγνωστα, ενώ η σημαία υπό την οποίαν πλέουν θεωρείται ως <<πολύ υψηλού κινδύνου>>. Άγνωστος παρέμενε και ο τελικός προορισμός των Ρωσικών καυσίμων που εμπορεύονταν τα δύο πλοία.

Εκτενές ρεπορτάζ φιλοξένησε και η Süddeutsche Zeitung, υπό τον τίτλο: <<Ο σκιώδης στόλος του Πούτιν>> (2/5/2024). Τα τάνκερ βρίσκονται σε απόσταση τουλάχιστον έξι ναυτικών μιλίων από τις ακτές, άρα σε Διεθνή ύδατα. Εκεί διεκπεραιώνουν τις σκιώδεις συναλλαγές με το πετρέλαιο, στο οποίο η Δύση έχει επιβάλει κυρώσεις. STS-Transfer αποκαλείται αυτό που συμβαίνει στην ορολογία του κλάδου, δηλαδή μετάγγιση ship to ship. Το πετρέλαιο μεταφέρεται από το ένα πλοίο στο άλλο και από εκεί στις θάλασσες του κόσμου>>.

Αυτή η πρακτική έχει εξελιχθεί σε ρουτίνα στην περιοχή, με αποτέλεσμα να μην προκαλεί καν εντύπωση στους κατοίκους, που παρακολουθούν δεκάδες δεξαμενόπλοια να περιμένουν τη σειρά τους στη θάλασσα.

Αυτό ακριβώς το <<ξέπλυμα>> Ρωσικού πετρελαίου, φαίνεται ότι πλήττει η navtex για ασκήσεις του Πολεμικού Ναυτικού στο Λακωνικό Κόλπο, με ισχύ από 1η Μαΐου έως 9 Μαΐου η οποία εκδόθηκε από το σταθμό του Ηρακλείου. Η Ελλάδα στην συγκεκριμένη περιοχή που λαμβάνουν χώρα οι μεταφορτώσεις δεν έχει δικαιοδοσία ελέγχου.

Bloomberg (3 Μαΐου): Τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν Ρωσικό πετρέλαιο στα ανοικτά των νότιων ακτών της Ελλάδας, έπλευσαν μακρύτερα στη Μεσόγειο μετά την ανακοίνωση ναυτικών ασκήσεων στην περιοχή όπου συνήθως πραγματοποιείται η μετακίνηση φορτίων. Όταν επιβλήθηκαν κυρώσεις στις πωλήσεις Ρωσικού πετρελαίου μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία, ο Λακωνικός Κόλπος έγινε σημείο-κλειδί για την μεταφόρτωση πετρελαίου  μεταξύ πλοίων, προκαλώντας παράλληλα περιβαλλοντικές ανησυχίες σχετικά με τον κίνδυνο διαρροής πετρελαίου σε έναν γραφικό Ευρωπαϊκό κόλπο.

ΑΝΤΛΗΣΗ ΠΗΓΗΣ

Bloomberg - iliaoikonomia

Σχόλια