ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗΣ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ
Μυριάδες ερωτήσεις, αλλά δεν υπάρχουν ακόμη στοιχεία για την αιτία του Ελληνικού δυστυχήματος στα Τέμπη. Η έρευνα μπορεί να αποκαλύψει σήμα ή ανθρώπινο λάθος, αλλά ορισμένοι μιλάνε ήδη για τον ρόλο της ιδιωτικοποίησης των σιδηροδρόμων.
Investigation may uncover signalling or human error, but some are already propounding the role of railway privatisation.
Το φρικτό δυστύχημα με ένα επιβατικό τρένο και ένα εμπορευματικό τρένο στην Ελλάδα είναι το χειρότερο της τελευταίας δεκαετίας στους σιδηροδρόμους της Ευρώπης, με δεκάδες νεκρούς σε μετωπική σύγκρουση μεγάλης ταχύτητας. Οι αρχικές εικόνες φαίνεται να ξεκαθαρίζουν ότι και τα δύο τρένα ταξίδευαν στην ίδια γραμμή και συγκρούσθηκαν μετωπικά αμέσως μετά το πέρασμα της επιβατικής αμαξοστοιχίας από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη κάτω από οδική γέφυρα. Μια τυπική ταχύτητα για τα τρένα στις γραμμές θα ήταν έως και 125 μίλια/ώρα, μικρότερη για τα εμπορευματικά τρένα. Ένας μάρτυρας είπε ότι το επιβατικό τρένο με προορισμό το βορρά ταξίδευε με περίπου 100 μίλια/ώρα. Η ζημιά από μετωπική σύγκρουση με τέτοιες ταχύτητες είναι ξεκάθαρη, ενώ αρκετά βαγόνια κάηκαν και εκτροχιάστηκαν εμφανώς, τα δύο πρώτα, όπως είπε ο περιφερειάρχης, δεν υπάρχουν πλέον.
Ένα σαφές ερώτημα για τους ερευνητές θα είναι εάν η σηματοδότηση λειτουργούσε σωστά ή εάν ανθρώπινο λάθος ή άλλες συνθήκες άφησαν δύο τρένα στις ίδιες γραμμές σε ένα διπλό - tracked line. Αν και μεγάλο μέρος του μικρού σιδηροδρομικού δικτύου της Ελλάδας έχει κλείσει, έχει επενδύσει στη μεγάλη σιδηροδρομική αρτηρία μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης και τα τρένα ταξίδευαν σε αυτό που φαίνεται να είναι καλά συντηρημένο τμήμα της ηλεκτροδοτούμενης κύριας γραμμής. Η σύλληψη ενός υπευθύνου σταθμού στη Λάρισα, ο οποίος σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες θα μπορούσε να κατευθύνει λανθασμένα ένα από τα τρένα, υποδηλώνει ότι το ανθρώπινο λάθος αποτελεί αρχική γραμμή έρευνας. Η τελευταία παρόμοια τραγωδία στην Ευρώπη ήταν το 2016, όταν μια μετωπική σύγκρουση στο Bad Aibling στη Γερμανία σκότωσε 12 ανθρώπους. Σε αυτό το περιστατικό, ένας αποσπασμένος σηματοδότης, ο οποίος επέτρεψε σε δύο τρένα να ταξιδεύουν προς αντίθετες κατευθύνσεις στη γραμμή μονής γραμμής, βρέθηκε υπεύθυνος. Το τελευταίο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην Ευρώπη που προκάλεσε τέτοια θύματα ήταν ένας εκτροχιασμός υψηλής ταχύτητας στην Ισπανία το 2013, όταν 80 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους μετά από ανατροπή τρένου κοντά στο Σαντιάγο ντε Κομποστέλα.
Όσον αφορά τα μέτρα που περιλαμβάνουν τους συνολικούς θανάτους ανά χιλιόμετρο, το ιστορικό σιδηροδρομικής ασφάλειας της Ελλάδας ήταν το χειρότερο στην ΕΕ την τελευταία δεκαετία, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία του οργανισμού σιδηροδρόμων της ΕΕ, αν και αυτό παραμορφώνεται εύκολα από το μικρό δίκτυό της, περίπου 2% του μεγέθους του Ηνωμένου Βασιλείου. Ένα μεγάλο ποσοστό θανάτων οφείλεται σε εργαζόμενους στίβου και όχι σε επιβάτες. Η Ελληνική σιδηροδρομική εταιρεία Trainose ιδιωτικοποιήθηκε το 2017 – ως μέρος των μεταρρυθμίσεων που επιβλήθηκαν παράλληλα με τη διάσωση της Ελλάδας από την ΕΕ – και προσέλκυσε μόνο μία αξιόπιστη προσφορά, από τον ιταλικό κρατικό όμιλο Ferrovie dello Stato Italiane, ο οποίος επίσης με τον First Group διαχειρίζεται την Avanti στην ΗΒ μέσω της θυγατρικής της Trenitalia. Αν και δεν υπάρχουν στοιχεία για το τι προκάλεσε τη συντριβή, ορισμένοι στην Ελλάδα θέτουν ήδη ερωτήσεις σχετικά με τη χρηματοδότηση, τη στελέχωση και τη συντήρηση του σιδηροδρόμου. Ο πρώην υπουργός Οικονομικών Γιάνης Βαρουφάκης έγραψε στο Twitter: Τώρα είναι η στιγμή να θρηνήσουμε και να φροντίσουμε τους τραυματίες και τις οικογένειες των θυμάτων. Σύντομα όμως θα φέρουμε στο Ελληνικό κοινοβούλιο το βασικό ζήτημα: Άλλη μια τραγωδία που προκλήθηκε από μια φρικτή ιδιωτικοποίηση των σιδηροδρόμων.
Γκουίν Τόχαμ Ανταποκριτής Μεταφορών
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου