Συμπεράσματα μέσα από την εμπιστευτική έκθεση της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, η οποία το 2021 έκανε φύλλο και φτερό τη σύμβαση 717. Μεγάλες καθυστερήσεις και αδιαφορία, ασυμβατότητα και παλαιότητα του εξοπλισμού.
ΗΞΕΡΑΝ ΟΛΟΙ
Κυβερνήσεις, διοικήσεις του ΟΣΕ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ της ΕΡΓΟΣΕ, συνδικαλιστές, όλοι γνώριζαν. Πολλά ντοκουμέντα βγήκαν το τελευταίο διάστημα στην επιφάνεια δείχνοντας τα λάθη, τις παραλείψεις και τις παρανομίες και μια εξοργιστική αδιαφορία που δύσκολα κρύβεται πίσω από το ανθρώπινο λάθος. Το αποκαλυπτικότερο όλων είναι η εμπιστευτική έκθεση της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, η οποία το 2021 έκανε φύλλο και φτερό τη σύμβαση 717 και καταδεικνύει όλη την παθογένεια του σιδηροδρόμου ως νοοτροπίας δημόσιας διοίκησης.
Η έκθεση της Αρχής Διαφάνειας εστάλη με συστημένο φάκελο στο γραφείο του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών στις 4 Οκτωβρίου 2021 και καταγράφηκε με εμπιστευτικό πρωτόκολλο εισερχομένων, αρ. 328. Αποδέκτες, με εντολή να υλοποιήσουν τις προτάσεις της οι οποίες είναι υποχρεωτικές σύμφωνα με τον νόμο 4622/2019, όπως επισημαίνει η ίδια στο διαβιβαστικό έγγραφο, ήταν η Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών και η ΕΡΓΟΣΕ. Η έκθεση κοινοποιήθηκε στο γραφείο του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, στον ΟΣΕ και στην Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος.
Σε έγγραφο του 2023, αναφέρεται για την πορεία του έργου για τα εγκατεστημένα συστήματα σηματοδότησης της σιδηροδρομικής γραμμής του κύριου άξονα ΠΑΘΕΠ: Η αρχική σύμβαση (Σ. 717/2014) έχει ολοκληρωθεί σήμερα σε ποσοστό 77% περίπου, ενώ η 1η ΣΣΕ (Σ. 717-1/2021) έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό 17% περίπου.
Δηλαδή, από το 68% του έργου 2014-2019, μέσα σε 4 χρόνια το ποσοστό αυξήθηκε μόλις στο 77%.
Η ΤΗΛΕΔΙΟΙΚΗΣΗ Αθήνα – Λάρισα – Θεσσαλονίκη ΕΚΤΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟ 2011
Το σύστημα τηλεδιοίκησης για τον εξ αποστάσεως χειρισμό των συστημάτων σηματοδότησης τοποθετείται μόνο εφόσον έχει επιτευχθεί η κίνηση των συρμών υπό ασφαλείς συνθήκες. Η σύμβαση προέβλεπε ότι θα διατηρούνταν ο υφιστάμενος εξοπλισμός και ότι το κόστος για τις επιπλέον απαραίτητες εργασίες για την πλήρη και κανονική λειτουργία της σηματοδότησης και της τηλεδιοίκησης του έργου στα τρία κέντρα θα βάρυνε την ανάδοχη κοινοπραξία χωρίς επιπρόσθετη αμοιβή. Το 2017 διαπιστώθηκαν δύο θεμελιώδη προβλήματα. Ο νέος εξοπλισμός δεν μπορούσε να συνδεθεί με τον υφιστάμενο και δεν υπήρχε συμβατότητα ανάμεσα στα αναλογικά και στα ψηφιακά πρωτόκολλα μετάδοσης δεδομένων. Για να αντιμετωπιστούν χρειάστηκε συμπληρωματική σύμβαση.
Επιπλέον, η τηλεδιοίκηση Θεσσαλονίκης <<παρουσιάζει για μεγάλο χρονικό διάστημα προβλήματα λειτουργίας>>. Συγκεκριμένα, ήταν εκτός λειτουργίας από τον Οκτώβριο του 2011, επειδή τα συστήματα ήταν ξεπερασμένα (ήταν ηλικίας 20 και 30 ετών) και δεν μπορούσε να αναβαθμιστεί το λογισμικό τους. Αυτά εντόπιζε ο έλεγχος της αρμόδιας υπηρεσίας της ΕΡΓΟΣΕ το 2017 και πρότεινε να εγκατασταθεί σύγχρονη τεχνολογία με δυνατότητα παροχής ανταλλακτικών για τουλάχιστον 15 χρόνια. Η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ ενέκρινε την πρόταση το 2021.
Η συμπληρωματική σύμβαση και το μπαράζ καθυστερήσεων
Η συμπληρωματική σύμβαση των 13.320.240 ευρώ στάλθηκε από την ΕΡΓΟΣΕ στο Ελεγκτικό Συνέδριο το 2018, το τμήμα V του οποίου αποφάνθηκε ότι <<Κωλύεται η υπογραφή της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου>>, θεωρώντας ότι επιχειρείται αλλαγή του αντικειμένου της αρχικής σύμβασης. Έναν μήνα μετά η ΕΡΓΟΣΕ προσέφυγε στο VI τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου με αίτημα ανάκλησης της παραπάνω απόφασης, το οποίο όμως την επικύρωσε. Τελικά, τον Ιούνιο 2018 το Τμήμα Μείζονος Σύνθεσης (επταμελές) του Ελεγκτικού Συνεδρίου αναθεώρησε την απόφαση του IV τμήματός του και αποφάνθηκε ότι η συμπληρωματική σύμβαση μπορεί να υπογραφεί και ότι είναι <<επιτακτική η εντελής ολοκλήρωση>> της σύμβασης. Στη συνέχεια η ΕΡΓΟΣΕ παρέλειψε να καλέσει την ανάδοχη κοινοπραξία να υπογράψει εμπροθέσμως τη συμπληρωματική σύμβαση με αποτέλεσμα να χαθούν και άλλες προθεσμίες.
Τον Οκτώβριο του 2018 η Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου για τα συγχρηματοδοτούμενα έργα δημιούργησε ομάδα ελέγχου για το έργο <<Εκσυγχρονισμός σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και εγκατάστασης ETCS Level 1 σε εντοπισμένα τμήματα του σιδηροδρομικού άξονα: Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας (πλην Τιθορέα – Δομοκός)>>. Η έκθεση ελέγχου εντόπισε τρία προβλήματα: α) Η ανάδοχος κοινοπραξία παραβίαζε τις συμβατικές της δεσμεύσεις επειδή δεν εκπονούσε τις αναγκαίες μελέτες και δεν παρείχε την εξειδικευμένη εμπειρία και τεχνογνωσία της. β) Ο ορισμός του αντικειμένου της σύμβασης κατά τη δημοπράτηση ήταν ανεπαρκής. γ) Προέκυπτε ανάγκη επαλήθευσης της πλήρους συμβατότητας του συστήματος σηματοδότησης με το ETCS για κάθε τμήμα της γραμμής. Επίσης τόνιζε ότι μελέτες έχουν εκπονηθεί από μελετητική εταιρεία, η οποία δεν έχει την απαραίτητη εμπειρία σε έργα σιδηροδρομικής σηματοδότησης, καθώς η Alstom ανέθεσε τις μελέτες για το τμήμα Αχαρναί – Οινόη στην εταιρεία ΚΟΜΕΛ, η οποία δεν είχε την απαιτούμενη ειδική εμπειρία.
Η ΕΔΕΛ υποχρέωσε την ΕΡΓΟΣΕ σε δημοσιονομική διόρθωση ύψους 2.207.729 ευρώ και ζήτησε από τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας να διενεργήσει εσωτερικό έλεγχο για ενδεχόμενες ευθύνες υπηρεσιακών παραγόντων σε σχέση με τη διαχείριση της σύμβασης 717.
Η ΕΡΓΟΣΕ προσέφυγε στο Ελεγκτικό Συνέδριο για να ακυρώσει το πρόστιμο της ΕΔΕΛ, όπως και έγινε. Η Alstom υπέβαλε φάκελο με επανορθωτικά μέτρα και η ΕΡΓΟΣΕ ζήτησε γνωμοδότηση από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, το οποίο δεν απάντησε. Η εξέταση των επανορθωτικών μέτρων της Alstom καθυστέρησε πάνω από 13 μήνες, επειδή η ΕΡΓΟΣΕ έψαχνε να βρει το αρμόδιο όργανο (!) και τελικά η πρώτη συμπληρωματική σύμβαση έργου υπογράφηκε στις 19 Μαΐου 2021, δηλαδή 35 μήνες μετά την τελεσίδικη γνωμοδότηση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με συμβατική προθεσμία υλοποίησης τον Ιούλιο του 2022.
ΑΝΤΛΗΣΗ ΠΗΓΗΣ
ΕΘΝΙΚΗ ΑΡΧΗ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ
ΒΗΜΑ
ieidiseis.gr
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου