ΕΡΝΤΟΓΑΝ: ΚΛΕΙΝΩ ΤΑ ΣΤΕΝΑ ΤΟΥ ΒΟΣΠΟΡΟΥ

ΚΑΤΑΡΓΕΙ ΤΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΤΟΥ ΜΟΝΤΡΕ

ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΑ ΤΑ ΣΤΕΝΑ ΤΟΥ ΒΟΣΠΟΡΟΥ

Σε τηλεοπτική του συνέντευξη στο CNN Turk, ο πρόεδρος της Τουρκίας Ταγίπ Ερντογάν ανέφερε ότι με την κατασκευή της Διώρυγας της Κωνσταντινούπολης, τα Στενά του Βοσπόρου θα είναι ελεγχόμενα.
Μεταξύ των άλλων συμπέρανε ότι η Διώρυγα της Κωνσταντινούπολης θα μειώσει την κίνηση στο Βόσπορο, αφού από τα Στενά του Βοσπόρου θα περνούν μόνο τα πλοία ξηρού φορτίου, μιάς και η Συνθήκη του Μοντρέ αφορά και δεσμεύει μόνο τα Στενά. Η Διώρυγα όπως είπε, είναι εκτός της Συνθήκης. Και συνέχισε: Η Συνθήκη του Μοντρέ μαζί με τα Στενά είναι ιστορία.

Η ΣΥΝΘΗΚΗ ΤΟΥ ΜΟΝΤΡΕ

Υπογράφτηκε στις 20 Ιουλίου 1936 στην πόλη Μοντρέ της Ελβετίας και τέθηκε σε ισχύ στις 9 Νοεμβρίου 1936. Η Ελλάδα αποτελεί ένα από τα συμβαλλόμενα μέρη – κράτη της, τα οποία αναγνωρίζουν και επιβεβαιώνουν ότι τα εμπορικά πλοία θα απολαμβάνουν πλήρη ελευθερία διέλευσης και ναυσιπλοΐας στα Στενά, μέρα και νύχτα, κάτω από οποιαδήποτε σημαία με οποιοδήποτε είδος φορτίου. Η σύμβαση επιτρέπει στην Τουρκία την στρατικοποίηση των Στενών και επιτρέπει τη διέλευση πολεμικών πλοίων των παρευξείνιων χωρών με ειδοποίηση μιας εβδομάδας, υπό όρους εκτοπίσματος, μεγέθους, οπλισμού ενώ περιορίζει σημαντικά το πέρασμα των πολεμικών πλοίων που δεν ανήκουν σε κράτη της Μαύρης Θάλασσας, όπως τη μη διέλευση αεροπλανοφόρων.
Η Τουρκία από το 1994 εφαρμόζει τον <<Ναυτιλιακό Κώδικα Κυκλοφορίας για τα Τουρκικά Στενά>>, με ένα νέο ρυθμιστικό καθεστώς, <<για να διασφαλιστεί η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και η προστασία του περιβάλλοντος στην περιοχή>>. Οι νέοι κανονισμοί έφεραν διαμάχη, όταν Ρωσία, Ελλάδα, Κύπρος, Ρουμανία, Ουκρανία και Βουλγαρία προέβαλλαν αντιρρήσεις. Οι αλλαγές όμως εγκρίθηκαν από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό με το αιτιολογικό ότι δεν είχαν σκοπό να θίξουν τα δικαιώματα των πλοίων που χρησιμοποιούν τα Στενά βάσει του Διεθνούς δικαίου.

ΤΟ ΝΕΟ ΕΡΓΟ 

Μέχρι το 2021 θα έχει κατασκευαστεί κατά τον Ερντογάν το 60% του έργου, το οποίο το 2025 θα έχει ολοκληρωθεί. Το κόστος της νέας Διώρυγας θα είναι περίπου 10 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ το μήκος της θα φθάσει τα 43 χιλιόμετρα.

Ο Τούρκος πρόεδρος εδώ και αρκετό καιρό, υποστηρίζει ότι με την συνθήκη του Μοντρέ δεν έχει κάποια οικονομική απολαβή η χώρα του, καθώς τα εμπορικά πλοία στον Βόσπορο έχουν ελεύθερη διέλευση και δεν υφίσταται ο οποιοσδήποτε έλεγχος. Αλλά με το καινούργιο σχέδιο θα αλλάξει αυτή η κατάσταση δημιουργώντας όχι μόνο οικονομικές απολαβές αλλά και έλεγχο στα διερχόμενα εμπορικά πλοία. 

Ο δημοσιογράφος Μανώλης Κωστίδης, έδωσε την δική του εξήγηση στον ΣΚΑΪ, λέγοντας ότι εάν για οικολογικούς λόγους περιοριστεί η διέλευση από τον Βόσπορο και περιμένει το πλοίο να περάσει από την Μαύρη θάλασσα στο Αιγαίο για περίπου 15 με 20 ημέρες αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να περνάει από την νέα διώρυγα, που ανήγγειλε ο Ερντογάν, που με την σειρά του αυτό συνεπάγεται έλεγχο του πλοίου στην συγκεκριμένη περιοχή καθώς εκεί δεν θα ισχύει η συνθήκη του Μοντρέ. Επιπλέον, ο έλεγχος δεν θα είναι μόνο οικονομικός. 

Αν ληφθεί υπόψη ότι η οικογένεια του Εμίρη του Κατάρ καθώς και άλλοι Καταριανοί αγοράζουν τα οικόπεδα γύρω από την περιοχή της διώρυγας στον Βόσπορο παρατηρώντας στα απεικονιζόμενα σχέδια ότι θα χτιστεί μια νέα Κωνσταντινούπολη, αυτό έχει την σημασία του σχετικά με το ποιος θα χρηματοδοτήσει αυτό το έργο. 

Σχόλια